lauantai 21. huhtikuuta 2012

MTV & EW pohtivat Francis Lawrencen valintaa ohjaajaksi

Eilen, Suomen aikaa yöllä, lähti liikkeelle suuret uutiset liittyen Vihan liekkeihin; Lionsgate on tarjonnut elokuvan ohjaajan paikkaa Francis Lawrencelle. Nyt vain odotamme hyväksyykö hän tarjouksen vai ei. MTV:llä ja Entertainment Weeklyllä ei ole kuitenkaan aikailtu, vaan ne ovat koonneet listat syistä, miksi Lawrence in hyvä valinta ohjaajaksi.

Pari syytä, miksi MTV:n mielestä Lawrencen valinnassa on järkeä:
Hän osaa tehdä toimintaa
Yksi suurimmista valituksen aiheista Rossin Nälkäpelin ohjaamisessa oli, että häneltä puuttui kokemusta toimintakohtausten kuvaamisesta ja se näkyi. Jos Lionsgaten täytyisi löytää uusi ohjaaja sarjan toiselle osalle, sellaisen henkilön valitseminen, jolla on kokemusta intensiivisemmistä kohtauksista, käy järkeen. Vaikka Lawrencen nimi ei tulekaan esiin kuuluisuudella, jota ehdokaslistan muilla ohjaajilla on, hänellä on heistä eniten kokemusta suuren budjetin toimintaelokuvan ohjaamisesta.
Hän tietää tunnelman
Lawrencen kaksi ensimmäistä elokuvaa sijoittuvat maailmoihin, jotka perustuvat pitkälti todellisuuksiin, jotka eivät ole kaukana omastamme, mutta sellaisiin, joissa on lisänä fantasiamaisia elementtejä. I Am Legendissä  Will Smithin hahmo elää (lähes) eristyksissä zombien ja vampyyrien levittäytymisen jälkeisellä Manhattanilla, missä hän metsästää villieläimiä, jotka nyt asuttavat kaupunkia. Lawrence on osoittanut, että hän osaa tehdä elokuvan, joka sijoittuu hämärästi meidän maailmamme kaltaiseen maailmaan, joten ei ole vaikea kuvitella, etteikö Lawrence pystyisi loikkaamaan Panemiin.
Entertainment Weekly pohti miten Lawrence voisi tehdä Vihan liekeistä vielä Nälkäpeliäkin paremman. Tässä taas pari mahdollisuutta:
Ei enää heiluvaa kameraa. Tänä kesänä tulee kymmenen vuotta siitä, kun The Bourne Identity ja 24 lietsoivat heiluvan kameran vallankumousta nykyaikaisessa toimintaelokuvassa. Kaikki tämän tyylin tutut elementit esiteltiin Nälkäpelissä: Tarpeettoman kömpelöt leuka-lähikuvat; nopeat pätkät juoksevista ihmisistä; täysi 180 asteen säännön (?) lahtaus. Kuten kolleegani Adam B. Vary huomautti, Vihan liekit on suurempi ja eksoottisempi tarina kuin edeltäjänsä ja siihen kuuluu mielenkiintoisia kurkistuksia muille Vyöhykkeille ja areena, joka on epäilemättä fantasiamaisempi kuin Nälkäpelin metsä. Mielestäni tämä sopii Lawrencen vahvuuksiin - muistathan I Am Legendin eloisan maalmanlopun jälkeisen Manhattanin?
Kaatakaa voittajien kiertue. Vihan liekit alkaa pitkällä matkalla Panemin eri Vyöhykkeillä ja vaikka se on mielenkiintoista maailmanrakennuksen näkökulmasta, se on pääasiassa jännitteetöntä. Ensimmäinen Nälkäpeli-elokuva käytti paljon aikaa pelin johdatukseen, mutta niin paljon kuin rakastankin Stanley Tuccia (Caesar Flickerman), Vihan liekit voisi hyötyä nopeammin toimintaan pääsemisestä. Minun heittoni: Tehkää voittajien kiertueesta kooste ja siirtykää neljännesjuhlaan. Se tarkoittaa myös enemmän vietettyä aikaa Finnickin ja Johannan kanssa, kahden mielenkiintoisen hahmon, jotka eivät edes näyttäydy kirjan ensimmäisessä.
Lähde 

2 kommenttia:

  1. täysi 180 asteen säännön lahtaus = suojaviivavirheen tekeminen tarkoituksella?
    omasta mielestäni se oli hyvä parissa kohdassa (mm. kun Cinna puhui Katnissille haluavansa tehdä asuista sellaiset jotka muistetaan) mutta siinä kohdassa kun Prim ja Katniss antoivat mockingjaypinin toisilleen suojaviivavirheen tekeminen oli aika huono yritys tehdä jotain erilaista

    VastaaPoista
  2. ja tuosta voittajien kiertueesta, toivottavasti tekevät sen sillä tavalla että näytetään vain tärkeimmät kohdat ja muuten nopeina ristikuvasiirroksina ja vähän jotain höpötystä päälle (niinkuin HG:ssa tribuuttien esittely ja se kun kerrottiin pisteet) ja ehkä vähän Panemin karttaa johonkin väliin missä näkyy reitti mitä pitkin kulkevat. no ehkä se kartta menee liian pitkälle :D mutta muuten. ja leffanhan pitää alkaa silleen että näkyy välähdyksiä Katnissin ekasta pelistä ja sitten se herää painajaisesta. ja kun ne tajuaa millanen se areena on niin pitää tulla eeppinen nouseva kamera-ajo siitä kohdasta missä ne on ja päättyy sellaiseen kuvaan missä näkyy koko areena (esim. http://www.youtube.com/watch?v=OlhLOWTnVoQ kohdassa 1:25 - 1:32) kauheesti yksittäisiä ideoita miten tekisin joitain kohtia (opiskelen audiovisuaalista viestintää eli ajattelen liikaa. varsinkin tälläsiä asioita)
    mutta eiköhän Lawrence oo hyvä valinta vaikka paljon muitakin hyviä olis ollut :D

    VastaaPoista