perjantai 20. tammikuuta 2012


Amandla Stenberg kertoo Nälkäpeli-kokemuksestaan ja paljon muuta


Publisher's Weekly on julkaissut todella pitkän haastattelun, jossa Amandla Stenberg kertoo kaikenlaista Nälkäpeliin liittyvää, mm. kokemuksistaan Nälkäpelin kuvauksissa, kirjoista yms.
Milloin luit Nälkäpelin ensimmäistä kertaa?
Luulen, että luin kirjat ensimmäistä kertaa kuudennen luokan lopussa, kaksi kesää sitten. Muistan, että koulussa kaikki puhuivat niistä ja siitä, kuinka loistavia ne olivat, ja puhuivat hahmoista.

Kuvittelitko itsesi Ruena?
Kun luin kirjan ensimmäistä kertaa, en oikeastaan kuvitellut itseäni Ruena. Sen luin sen uudestaan ja kuvittelin itseni hänenä. Hän on todella musikaalinen ja tosi pieni, kuten minä ja hyvin nopea.
Millä tavalla olet musikaalinen?
Pidän laulamisesta. Soitan kitaraa, viulua ja rumpuja.

Luitko Nälkäpelin yhdessä yössä?
Luulen, että sen loppuun lukeminen vei minulta kaksi yötä. En pystynyt laskemaan sitä alas ja nenäni oli kiinni kirjassa koko ajan. Se on oikea "sivun kääntäjä"ja Suzanne Collinsin kirjoitus on niin eloisaa. Kaikki ihmettelivät, mitä luin. Kun sain sen loppuun, isäni otti sen ja sitten äitini.
Lue lisää linkin takaa!

Kuinka monesti olet lukenut sarjan?
Olen lukenut ensimmäisen kirjan vähintään viisi kertaa! En koskaan kyllästy siihen.

Olitko lukenut sen niin monesti ennen kuin kuvaukset alkoivat?
Luin sen neljä kertaa ennen kuin aloitin kuvaukset. Luin sen viidennen kerran saatuani kuulla, että olin saanut roolin.

Oliko Rue lempihahmosi lukiessasi?
Rue ja Ketunnaama olivat lempihahmoni, todennäköisesti koska he eivät ole välttämättä pahoja. Rakastin Ruea, koska hän oli niin musikaalinen ja suloinen. Nyt kun olen lukenut kirjan muutaman kerran, pidän oikeastaan paljon Cloven hahmosta. Hän on hyvin taitava veitsien heittämisessä. Ja kaikki rakastavat Katnissia!

Kuinka sait selville roolin koe-esiintymisestä ja kuinka valmistauduit siihen?
Kuulin, että he aikoivat tehdä elokuvan ja rakastin jo Ruea. Soitin agentilleni toistuvasti sanoen, "Ole kiltti, kiltti, kiltti ja hanki minulle koe-esiintyminen." Monen, monen soiton jälkeen he saivat minulle koe-esiintymisen. Se oli minun kultainen tilaisuuteni. Minä valmistauduin ja valmistauduin, ja menin sisään ja tapasin casting-ohjaajan, Debra Zanen, joka auttoi minua ennen kuin tapasin Garyn [ohjaajan].

Mitä teit päästäksesi Ruen hahmoon ja saadaksesi itsesi tuntemaan Rueksi?
Koe-esiintymistäni varten menin Garyn taloon. Valmistautuakseni pukeuduin kuin Rue. Minulla oli khakihousut ja t-paita, ja äitini aikaisemmin pyörittänyt vaatteitani kurassa. Ja laitoimme risuja hiuksiini ja lehtiä ympäriinsä ja tahroja oli vaatteissani joka puolella. Ja minulla oli pieni kukkaseppele taskussani, jonka ajattelin Ruella ehkä olevan. Se oli taskussani kuin onnen tuojana, sekä erityinen kivi. Ne olivat pienet tuomisena, jotka ajattelin Ruella ehkä olevan.

Näytitkö ne ohjaajalle?
Ei, en näyttänyt. Se oli tavallaan minun erityinen salaisuuteni.

Kuinka pitkään koe-esiintymisen jälkeen jouduit odottamaan tietoa siitä, että saitko roolin?
Pari todella jännittävää viikkoa!

Millaista fysikaalista treeniä sinun täytyi tehdä? Auttoiko voimistelumenneisyytesi?
Luulen, että pienuuteni auttoi. Olen nopea ja köykäinen jaloistani.

Pitikö sinun ottaa jousiammuntatunteja?
Ruella ei oikeastaan ole mitään aseita, joita hän käyttäisi ketään vastaan. Ja minä olin jo puissa kiipeilijä!

Kuinka pikkuruinen olet nyt?
Olen 4,9 jalkaa [1,49 m] pitkä ja painan noin 70 paunaa [32 kg]. Siihen aikaan olin 4,8 jalkaa [1,46 m] ja 65 paunaa [29,5 kg].

Kuinka monta päivää Suzanne Collins oli kuvauspaikalla? Ja antoiko hän sinulle mitään vinkkejä Ruesta?
Hän oli siellä kaksi päivää kuvausten keskivaiheessa. Oli niin upeaa tavata hänet - tämän kaiken luoja. Olimme tekemässä todella traumaattista kohtausta ja tavallaan paruin sydämeni kyllyydestä. En ollut aivan varma, kuvitteliko Suzanne Collins kohtauksen niin. Ja niinpä minä puhuin hänelle, ja hän kertoi minulle vain, että Rue yritti olla hyvin vahva Katnissin vuoksi. Hän halusi Katnissin jatkavan, joten hän yritti olla rohkea Katnissin vuoksi. Se oli hyödyllistä.

Joten itkitkö vähemmän?
Joo.

Koska yritit olla rohkea?
Juuri niin.

Tiesikö Suzanne, että olit suuri Nälkäpeli-fani, ennen kuin sinut valittiin rooliin?
Joo, kerroi hänelle kuinka paljon rakastin hänen kirjoitustaan! Olen niin iloinen, että minulla oli kunnia tavata hänet. Hän oli tosi ihana ja kirjoitti kirjaani kiittäen siinä työstäni elokuvassa. Moni muista näyttelijäkaartin jäsenisti signeerasi sen myös. Me signeerasimme toistemme kapaleita kuin vuosikirjoja.

Kuinka monesti kuvasitte suuren kohtauksesi?
Todennäköisesti noin 15 kertaa. Me teimme sen eri tavoilla ja eri näkökulmista.

Miltä kirjan väkivaltaisuus sinusta tuntui?
En sanoisi väkivallan olevan niin iso osa kirjaa tai elokuvaa. Se on selviytymisestä. Se on varoitus maailmalla, ettei siitä tule niin lohduton ja barbaarinen.

Lukivatko kaikki kirjan kuvaamisen aikana?
En usko, että kukaan luki sitä ollessamme kuvauspaikalla. Ihmiset lukivat käsikirjoitusta. Ennen kuin aloitimme kuvaukset, monet näyttelijäkaartin jäsenistä lukivat kirjan uudelleen. [Jackie Emerson, joka näytteli Ketunnaama, luki sen koko koulunsa kanssa, ennen kuin hänet valittiin rooliin.]

Mitä muita kirjoja olet lukenut viime aikoina?
Minä luen aina kirjaa! Juuri nyt luen Cleopatra's Moonia. En voi laskea sitä alas. Se kertoo kleopatra Selenestä, joka oli kleopatran ainut tytär. Se on tosi mielenkiintoinen tarina siitä, kuinka hän menettää kaiken. Heti, kun saan Cleopatra's Moonin loppuun, aion lukea Marie Lun Legendin.

Luin myös Maze Runner-sarjan, joka on toinen maailmanlopun jälkeinen tarina. Olen lukenut Varjojen kaupungit-sarjan, olin koukussa niihin. Betty Smithin A Tree Grows in Brooklyn on yksi suosikeistani. Vaikka siinä ei ole yhtään hirviöitä tai hullua fantasiaa, se on raaka tarina ja voin todella samaistua hahmojen kanssa. Mielestäni se on kaunis tarina. Ja luin Laure Halse Andersonin Forgen kesäprojektinani koulua varten.

Olivatko kaikki näyttelijät ystäviä, vaikka te kaikki ette tulleet toimeen juonessa?
Mielestäni mikään hahmojemme konflikteista ei ollut aitoa. Vietimme paljon aikaa yhdessä. Et ikinä ajattelisi, että Clove ja Rue "kuhertelisivat" yhdessä, mutta niin teimme. Meistä tuli läheisiä. Jopa Jack [Quaid, näyttelijöiden Dennis Quaid ja Meg Ryan poika], joka näyttelee Marvelia [poikatribuuttia Vyöhykkeeltä 1], meistä tuli tosi läheisiä. Etkä ikinä uskoisi niin käyvän sen perusteella, mitä pelissä tapahtuu. En usko, että hahmojen toistensa vihaamisella oli mitään vaikutusta suhteisiimme.

Onko kulisseissa ketään, joka oli erityisen hauska tavata?
Siellä oli niin paljon ihmisiä, joiden tapaamisesta olin innoissani. Olin niin hermona, ennen kuin tapasin Jenin [Jennifer Lawrence, jolla on Katniss Everdeenin päärooli]. Mutta sitten minusta tuli niin rentoutunut, kun tutustuin häneen. On todella harvinaista, että on näin hyvä ryhmä ihmisiä. Tämän elokuvan näyttelijät ja työntekijät olivat niin fantastisia.

Oletko nähnyt valmista elokuvaa?
En ole. Olen nähnyt pieniä pätkiä sieltä täältä mennessäni äänitysstudioon lisä-äänien takia. Toivottavasti ennen ensi-iltaa on esinäytös. Olen vain fani, joka ei jaksa odottaa sen näkemistä. Kun olimme kuvauspaikalle, emme oikeasti voineet sanoa, mitä elokuva näyttäisi. Editointi ja musiikki ovat niin iso osa.

Et edes tiedä mitä musiikki tulee olemaan?
Tiedän siitä vähän. Kun menin äänitysstudioon, he antoivat minulle pienen kurkistuksen elokuvasta. Se on samanlaista kuin trailerissa, joka julkaistiin - saman tapainen tunnelma. Taylor Swiftin uusi kappale, Safe & Sound, on jo julkaistu. Emme tiedä, miten sitä tullaan käyttämään. Rakastan sitä. Se on tosi kaunis ja koskettava.

Tuliko Taylor Swift kuvauspaikalle?
Ei tullut! En edes ajatellut hänen olevan mukana, ennen kuin kappale julkaistiin. Saan asiat selville kuin kaikki muutkin!

Kuinka luulet fanien ajattelevan elokuvasta?
Uskon heidän olevan tosi, tosi tyytyväisiä elokuvasta. Tiedän siitä, mitä olen kuvannut ja nähnyt, että se todella pysyy uskollisena sille, mitä ajattelin kirjasta. Se todella ilmentää kirjan tunnelman ja se pysyy siinä mikä on todella tärkeää, eli Katnissin tunteissa ja selviytymisessä. Kaikki mukana olevat ovat aivan varmoja, että fanit tulevat olemaan tyytyväisiä siihen ja, että he nauttivat siitä.

Sinä olet fani ja olet tyytyväinen siihen!
[Kohtauksien] näkeminen mielessäni ja niiden henkiin heräämisen näkeminen, jopa jos ne ovat hiukan erilaisia, voisin katsoa niitä ja sanoa "vau, tuo on runsaudensarvi," "vau, tuo on harjoituskeskus," "vau, tuo on areena." Kaikki herätettiin henkiin niin elävästi.

Kumman pojan puolella olit?
Minulla on tavallaan ristiriita siitä. Rakastan Galen hahmoa, kun Katniss alussa eli Vyöhykkeella 12, ja sitten rakastin Peetaa, kun Katniss meni peliin. Aloin kallistua Peetan puolelle vain, koska olin turhautunut siitä, kuinka Katniss tavallaan kohteli häntä kaltoin. Sitten siinä vaiheessa olin Peetan tiimissä. Ja sitten lopussa olin todellakin Peetan tiimissä.

Kuvasitte elokuvan kesällä, kun ei ollut koulua?
Joo, se oli täydellistä. Aloitin elokuvan kuvauksissa pari päivää sen jälkeen, kun koulu oli loppunut. Lopetin kuvaukset kolme päivää ennen kuin koulu alkoi.

Seitsemännen ja kahdeksannen luokan välissä?
Joo.

Kuvasitte Porjois-Carolinassa?
Kuvasimme Ashevillessa ja Charlottessa. Asheville on kaunis kaupunki ja niin vihreä verrattuna Los Angelesiin. Se on myös tosi siisti. Se on tavallaan kuin pieni hippikylä. Siellä on kaikki nämä pienet kaupat ja kirjastot ja vaatekaupat. Meillä oli siellä niin hauskaa.

Mitenkäs vapaa-aikanne?
Se tavallaan väheni ja lisääntyi. Ensimmäisinä viikkoina meillä oli paljon vapaa-aikaa. Menimme ulos ja söimme sushia ja jäätelöä ja menimme shoppailemaan yhdessä. Joskus oli todella kiireistä ja teimme töitä, töitä, töitä. Se todella riippui.

Mikä saa tämän romaanin toimimaan niin hyvin elokuvana?
Katselijat ja lukijat kiintyvät hahmoihin, koska ne ovat niin mielenkiintoisia. Voimme todella samaistua heihin ja heidän tunteisiinsa. Se muuntuu valkokankaalle tosi hyvin.
Huhhuh, siinä olikin paljon juttua Amandlalta!

 Lähde 1, lähde 2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti