sunnuntai 13. marraskuuta 2011

Vanity Fairin haastattelu Gary Rossin kanssa


Vanity Fairin Krista Smith haastatteli tällä kertaa Gary Rossia liittyen Nälkäpeliin (hänen haastattelunsa Jenniferin ja Liamin kanssa on jo julkaistu). He puhuivat mm. siitä, mitä Gary itse tykkää kirjoista sekä näyttelijöistä.
Krista Smith: Kerro minulle kuinka löysit Nälkäpelin.
Gary Ross: Luin kirjan. Lapseni käänsivät minut sen puoleen ja tulin hulluksi. Jotain vuosi sitten kaiketi. Minä kirjaimellisesti luin sen ja sanoin, "Minun täytyy tehdä tästä elokuva." 
Ja mikä on ollut tähän mennessä paras vaihe?
Harvoin löytyy jotain tällaista, missä on näin paljon tunteellista syvyyttä ja näin paljon luonnetta, johon sukeltaa. Katnissin hahmo on... uskomaton. Suzanne [Collins] teki aivan mahtavaa työtä ja loi niin värikkään hahmon, joka oli mielestäni minulle ja Jenniferille... Se oli vain niin innostavaa joka päivä. Ei vain raa'asta elokuvan tekijän näkökulmasta, vaan myös näyttelemisen syvyyden käsitteissä ja hahmon tutkimisessa.
Kuinka sait Jenniferin näyttelemään Katnissia?
Minä vain olin fani. Kun teet, mitä minä teen, milloin vain kun näet tämän kaltaisen näyttelijän astuvan sisään - luulen, että kaikkien päät tavallaan nytkähtivät ylös, tiedäthän? Sekä Winter's Bonessa ja muissa töissä, jotka hän on tehnyt, olin aina vain hyvin tietoinen hänestä. Ja sitten minulla oli tapaaminen hänen kanssaan, ja olin hyvin vaikuttunut ja sitten hän tuli ja luki meille ja tavallaan häikäisi minut. Mutta en ollut täysin yllättynyt, koska mielestäni tämän kaltaisia näyttelijöitä löytyy vain yksi kokonaisesta sukupolvesta.
Näin hänet Poker Housessa - siinä hullussa Lori Pettyn elokuvassa. Ystäväni Selma Blair näyttelee siinä äitiä ja niin satuin menemään sen näytökseen ja muistan ajatelleeni, "Kuka tämä tyttö on?"
Aivan. Sinulla on tämä vastaus aina kaikessa - jopa The Beaveristä ajattelet "Voi hyvä luoja." Hänessä on niin paljon syvyyttä, niin paljon voimaa - hänellä on niin paljon, mikä on hänen hallinnassaan niin varhaisessa iässä.
Elizabeth Banks kertoi minulle, että hän oli kirjoittanut sinulle kirjeen, jossa kertoi, että hänen täytyy saada näytellä osaa Seabiscuitissa.
Hän oikeastaan kirjoitti minulle tällä kertaa uudestaan, kertoen minulle kuinka paljon hän rakastaa Nälkäpeliä ja että hän halusi näytellä Effietä, joten siinä on tonneittain järkeä. Liz on tehnyt fantastista työtä.
Sinulla on myös Josh Hutcherson Peetan osassa.
Hän tavallaan muistuttaa minua nuoresta Jack Lemmonista. Hänessä on tätä uskomatonta monipuolisuutta; hän on ikäänsä nähden viisas ja jollain tapaa aikuismainen, ja hänen näyttelemisessään on vain sellaista luonnollista helppoutta. Se on hänestä mukavaa.
Sinä olet saanut neljä Oscar-ehdokkuutta - onko se erilainen juttu, kun menet mukaan tämän kaltaiseen -
Populaarikulttuurin osaan?
Aivan.
No, se on oikeastaan vain vastuullisuus materiaalista. Ensimmäisenä ja tärkeimpänä velvollisuutenani on antaa Suzannelle ja faneille samalainen kokemus, kuin heillä oli lukiessaan kirjaa. Tai toiseksi, jopa jos se ei ole samanlainen kokemus, tavallaan antaa heille samanlainen sisäinen tunne, joka heillä oli kirjaa lukiessaan. Minä olen kirjojen fani, joten minun odotukseni ovat aivan yhtä korkeat kuin kaikkien muidenkin - rakastin materiaalia niin paljon, että halusin tehdä sille oikeutta. Joten se ei ole ollenkaan niin outoa, koska haluat täyttää kirjan potentiaalisuuden luomat odotukset. Ja minulla oli samanlainen tunne Seabiscuitin kanssa. Siitä minulla oli todella suuret odotukset.
Joten kulttuurin vaikutuksesta ja muusta, kyseessä on luoko se paineita? Ei sen enempää paineita kuin mitä luen itselleni täyttääkseni odotukset siitä, mitä Suzanne on tehnyt. 
Oliko hän elokuvan lavasteissa?
Kyllä, hän tuli lavasteille, mutta me myös teimme yhteistyötä elokuvan kirjoittamisen viimeistelyssä. Minä kirjoitin hahmotelman ja sitten Suzanne ja minä tulimme toimeen uskomattoman hyvin ja teimme seuraavan eli viimeisen käsikirjoituksen yhdessä. Hän on ihmeellinen.
Milloin teet suurimman osan kirjoituksistasi?
Ensimmäisenä aamulla. Kaadun tuoliin, tavallisesti seitsemältä aamulla. Kirjoitan todennäköisesti seitsemästä keskipäivään joka päivä ja sitten pidän tavallaan taukoa ja sitten muokkaan koko loppupäivän, kun teen luonnosta. Pidän siitä, kun voin tavallaan päästä siihen sisään ennen kuin olen saanut mahdollisuuden puhua siitä liian monelle ihmiselle hyökännyt päivän muiden asioiden kimppuun.
Luen kirjaa tällä hetkellä - minulle on kerrottu, että kun aloitat sen, et pysty lopettamaan.
Täysin totta. Ja Katniss on myös painostava hahmo ja hänen ponnistelunsa ja evoluutionsa on niin kaunista, se on mitä tarkoitan. Näet hahmon ilmestyvän ja kasvavan ja omaavan niin paljon voimaa - hän on hyvin tärkeä hahmo lapsille, koska lähtee puhtaasti selviytymisen vuoksi taistelemisesta ja tarinan loppu vaiheilla oppii, että on paljon muutakin. On olemassa tärkeämpiakin asioita kuin vain selviytyminen - kuten, mitä tarkoittaa oikeastaan elää?
Ja Jennifer on ehdottoman sopiva siihen.
Hänellä on sellaista valtaa ja hallitsemiskykyä siihen, mitä hän tekee, mikä on raakaa, tunteellista voimaa - se on ajoittain kuin katsoisi hohkaavaan uuniinja se voi kirjaimellisesta tyrmätä sinut tuolisi nojaa vasten. Ja koko muu näyttelijäkaarti, Stanley Tucci ja Donald Sutherland ja Woody Harrelson, oli ällistyttävä. Olin vain niin onnekas.
Lähde 1, lähde 2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti