keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Suzanne Collins ja Tim Palen puhuvat Vihan liekkien markkinointistrategiasta

Variety on julkaissut jo Jennifer Lawrencen, Francis Lawrencen ja Nina Jacobsonin haastattelut, mutta siinä ei ollutkaan kaikki! Lehti on jututtanut myös Nälkäpelin ja Vihan liekkien markkinointijohtajaa Tim Palenia ja samalla saanut myös Suzanne Collinsilta kommenttia elokuvien markkinointiin liittyen. Suzanne on tyytyväinen tapaan, jolla Vihan liekkejä on markkinoitu:
"Olen innoissani työstä, jonka Tim Palen ja hänen markkinointitiiminsä ovat tehneet elokuvaa varten", Collins kertoi Varietylle sähköpostilla. "Se miten kampanja promoaa Vihan liekkejä ja Capitolin härkejä viihdemuotoja samanaikaisesti on sopivan levottomuutta ja ajatuksia herättävää. Upea kuva Katnissista hääpuvussaan, jota käytämme myydäksemme lippuja, on juuri sellainen asia, jota Capitol käyttäisi kiihdyttääkseen yleisön ennen neljännesjuhlaa. Dualistinen lähestymistapa pysyy hyvin lähellä kirjoja."
Tim Palen puhui muutamista markkinointistrategian yksityiskohdista:
Siitä, miten Vihan liekit on trilogian "kirkkain" kirja:
Aikalailla jokainen elementti jatko-osan kampanjassa rohkeampaa kuin edeltäjänsä. Siinä missä ensimmäinen osa luotti hillitympään näkemykseen vangitessaan Collinsin karun, sorretun maailman, Palenista ja kirjailijasta tuntui, että tämä oli hänen tilaisuutensa elävöittää asioita.
"Tämä on värien kirja ja elokuva", hän sanoo, konsultoituaan tarkasti Collinsia ennen kampanjan suunnittelua. "Tämä on hetki, jolloin voimme oikeasti pitää hauskaa ja tutkia mahdollisuuksia, joita meillä ei välttämättä ole myöhemmin", hän lisäsi, viitaten Nälkäpeli-sarjan viimeiseen kirjaan, jonka Lionsgate jakaa kahdeksi elokuvaksi, Matkijanärhi osa 1:ksi ja osa 2:ksi.
Voittajien kiertue-julisteesta:
Ensimmäinen jatko-osan teaser-kuva Lawrencesta ja Josh Hutchersonista korosti myös Capitol-teemaa. Kaksikko oli pukeutunut kirkkaan valkoisiin, virallisiin asuihin ja seisoi taivaan lävistävän hopeisen veistoksen vieressä - otos Leni Riefenstahlin propagandajulisteista 1930-luvulta.
"Ihmiset, jotka ovat lukeneet kirjat, tietävät, että Vihan liekit alkaa voittajien kiertueella ja me halusimme vakuuttaa fanit siitä, että pysymme lähellä kirjoja. Ja asut ja toisen elokuvan laajuus vievät kaiken seuraavalle tasolle", Palen sanoo. "Se on paljon pyydetty yhdeltä kuvalta, mutta tämä oli hyvin tehokas tapa sanoa se kaikki."
Kolmiodraaman välttelemisestä:
Myös suotuisaa kampanjalle: itse fanien kuunteleminen. Palenin tiimi on ollut huolellinen siinä, ettei näytä Lawrencea, Hutchersonia ja Hemsworthia yhdessä julisteissa, lehtien kansissa tai edes tapahtumissa sen jälkeen, kun Nälkäpelin kannattajat - erityisesti fanipojat - ilmaisivat huolensa siitä, että Lionsgate yrittäisi tehdä elokuvista toisen, siirammisen "Twilight"-kolmiodraaman.
"Romantiikka on osa tarinaa, mutta se ei ole sen ydin", Palen sanoo. "Alusta asti halusimme sen kertovan Katnissista sankarina."
Kirjalainausten sisällyttämisestä:
Palen omaksui myös tavan, jolla fanit käyttivät kirjoissa olevia lainauksia julkaisuissaan sosiaalisessa mediassa ja hän käytti niitä julisteiden iskulauseina. "He tekivät sitä ennen meitä", Palen sanoo. "Se on meille tapa puhua heille samalla tavalla kuin he puhuvat toisilleen."
Viimeisestä Vihan liekit-julisteesta:
Pohjimmiltaan jokainen menestyksekäs kampanja rakentaa jonkin avainkuvan varaan ja Vihan liekkien tapauksessa Palen viittaa Nälkäpeli-kampanjan viimeiseen julisteeseen - Katniss, päättäväinen ilme kasvoillaan, tähtää jousellaan näkymättömään kohteeseen. Tämä viimeinen juliste kuitenkin kylpee korallin sävyissä, viitaten elokuvan saarimiljööseen - ja siinä Lawrencen hiukset ovat auki.
"Se, ettei hänen hiuksensa ole enää letillä, osoittaa hänen kehittymisensä hahmona", Palen sanoo. "Hän ei ole nuori tyttö hullussa tilanteessa; hän on nainen hullussa tilanteessa. Hän on tietoisempi siitä, kuka hän on ja mitä hän on tekemässä."
Miksi viimeisessä trailerissa näytettiin areena, toisin kuin Nälkäpelin trailereissa:
"Tämän elokuvan ja kirjan kanssa meillä on mahdollisuuksia, joita ei ole myöhemmin", Palen sanoo. "Se on viimeinen pelimme", kolmas kirjahan keskittyy enemmän vyöhykkeeseen 13 ja Capitolin kaatamiseen pyrkivään kapinaan. Yleisö myös tuntee nyt pelin nähtyään ensimmäisen elokuvan. "Markkinointinäkökulmasta, minä en halua jättää mitään pöydälle. Minua on syytetty aikaisemmin siitä, että olen liian suojelevainen sarjaa kohtaan, mutta haluan ottaa hyödyn irti tästä hetkestä. Haluan tästä jättiläismäisen." 
Lisää voi lukea englanniksi Varietyn sivuilta. Juttua löytyy vielä mm. Nälkäpelin markkinointikampanjasta, uuden matkijanärhen suunnittelusta yms. Tosi mielenkiintoinen artikkeli, ainakin näin ensi vuonna toivottavasti markkinointiin suuntautuvan opiskelijan mielestä! :D

Lähde

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti