lauantai 5. syyskuuta 2015

Nina Jacobson puhuu Nälkäpelin päättymisestä ja naishahmoista


FilmInk on julkaissut Nälkäpeli-tuottaja Nina Jacobsonin haastattelin, jossa tämä puhuu Nälkäpelin päättymisestä, naispäähenkilöistä sekä naisista elokuva-alalla. Taustatietona sanottakoon, että Ninalla on oma tuotantoyhtiö Color Force, jonka töihin kuuluu Nälkäpeli-elokuvien lisäksi mm. Neropatin päiväkirja-elokuvat.
Teit hyvän investoinnin [Nälkäpelin kohdalla]...
Se päätyi olemaan ok!
Mikä sytytti sinulla kipinän tähän?
Minä vain huomasin, että kyseessä oli kirja, jonka kun kerran aloitin, en pystynyt laskemaan sitä käsistäni. Pystyin vain ajattelemaan sitä. Se vain tuntui tosi vaikuttavalta, tosi olennaiselta. Ja ajattelin, että se onnistui olemaan provosoiva ja kertomaan väkivallasta, viihteestä ja köyhien ja rikkaiden välisestä kuilusta, mutta tekemään sen kaiken läpi hahmon, jota kohtaan tunnetaan syvästi. Se vain tuntui sellaiselta, mitä ei olla ennen nähty ja mitä halusin nähdä valkokankaalla ja hahmolta, jota ei voi unohtaa.
Millä tavoilla olet nähnyt Jenniferin, Liamin ja Joshin muuttuvan kuvausten aikana?
Minusta kaikista innostavin asia on ollut nähdä miten läheisiä heistä on tullut keskenään. Usein kuuluisuus ajaa ihmiset erilleen, saa heidät hakeutumaan omiin oloihinsa tai kilpailemaan keskenään. Heille ei koskaan käynyt niin. Heistä tuli perhe, heistä tuli uskomattoman läheisiä, he kasvoivat yhdessä. Tietenkin heidän liikkumisen vapautensa on muuttunut, mutta esimerkiksi Woody on ollut heille hyvä roolimalli. Menet minne vain ja ihmiset tunnistavat hänet ja hän on tosi suopea siitä ja arvostaa sitä. Kyse ei ole siitä, että arvostaisit ihmisiä, jotka häiritsevät illallistasi, vaan että ymmärrät, ettei sellaista menestystä tule pitää itsestään selvänä. He kaikki tulevat hyvistä perheistä, joissa on ihmisiä, jotka pitävät heidät maanpinnalla, heidän ympärillään on hyviä ihmisiä.
Puhuttaessa sarjoista ja sivutuotteista, onko tälle Nälkäpeli-manialla luvassa uutta elämää?
En tiedä. Juuri nyt minun on vaikea kuvitella sitä. Juuri nyt se tuntuu valmiilta. Jos Suzanne Collinsilla olisi inspiraatio, olisin innoissani, mutta tällä hetkellä en tiedä miten tehdä se.
Miten tärkeä Nälkäpeli on naispäähenkilöiden osalta ja sen todistamisessa, että sillä voi menestyä?
Minusta Nälkäpeli on osa suurempaa tarinaa, johon on onneksi kuulunut joitain muita suuria elokuvia, jotka ovat osoittaneet, ettei kyseessä ole poikkeus. Puhutaanpa Frozenista, Inside Outista, Morsiusneidoista, Spysta, The Heatistä... on niin monia loistavia, viihdyttäviä ja menestyneitä elokuvia, jotka mahtavat näyttelijättäret ovat tehneet ja joita he ovat ajaneet. Jotakin sellaista kuin viimeisin Ghostbusters ei olisi voitu kuvitella tapahtuvan viisi tai kymmenen vuotta sitten ja nyt siinä on täydellisesti järkeä. Se on osa suurempaa tarinaa, jossa näitä harppauksia tehdään ja itsestään selvä on silminnähtävää - eli koska naiset ovat 50 % kansasta ja tekevät todennäköisesti enemmän kuin 50 % ostopäätöksistä, meidän pitäisi voida tähdittää ja ajaa kaupallisesti menestyviä elokuvia. Minusta sitä on tapahtunut jo pitkään, mutta ihmiset vain tajua pointtia. Esimerkiksi Titanicia ajoi Kate Winslet ja naisyleisöt, jotka katsoivat sen uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Ja ihmisiä pitää silti edelleen muistuttaa siitä. Haloo!
Jennifer Lawrencella on oma tuotantoyhtiönsä. Hankkiko hän tietoa sinulta?
Joo, me todellakin puhuimme siitä vähän. Olen tosi ylpeä ja innoissani nähdessäni hänen ottavan tämän seuraavan askeleen. Itse aasiassa hän sanoi minulle yhden ihanimmista asioista, jonka kukaan on koskaan sanonut minulle - hän sanoi, että kuvauksissa en sano paljoakaan, mutta mitä sitten sanonkin, hän haluaa aina kuulla. Ajatus siitä, että on parempi luoda ympäristö, jossa ihmiset voivat tehdä parastaan ja puhua vain, kun on jotain merkityksellistä sanottavaa eikä vain tuoda esille läsnäoloasi tuottajana. Antaa muiden ihmisten äänien tulla esille omasi sijasta.
Loput Ninan haastattelusta voi lukea FilmInkin sivuilla. Hän puhuu lisäksi naisista elokuvaohjaajina ja muissa elokuva-alan tehtävissä sekä omasta urastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti